Stress og psykolog?

Vi kender alle sammen til et eller andet niveau af stress. Der kan være den daglige stress og jag, og der kan være den stress, der gør det svært for os at fungere. Når der er tale om, at stress får så stor en belastning på vores liv, at vi ikke kan fungere, er det på tide at få psykologhjælp, så vi kan komme videre med vores liv. Er du ikke helt der, hvor du skal have psykologhjælp, er her nogle værktøjer, du kan bruge til at komme fri af stressen. Et godt sted at starte: https://nordiskkrisekorps.dk/

 

Start med at identificere, hvorfor du føler dig stresset. For at gøre det skal du se på dine vaner, indstillinger og undskyldninger:

  • Bortforklarer du altid stress med, at det er midlertidigt? Og hvornår tog du sidst lidt tid for dig selv?
  • Skyder du skylden for din stress på andre mennesker eller begivenheder?
  • Er stressen del af dit hjemmeliv eller arbejdsliv – eller begge?

Før du tager ansvar for dit liv, vil dit stressniveau ikke komme ned.

For at komme til bunds i, hvorfor du føler dig stresset, kan du starte en stress dagbog. Det er med til at definere årsagerne til, hvorfor du føler dig stresset. Hver gang du føler dig stresset, så skriv det ned i din stress dagbog. Ved at gøre dette vil du begynde at se et mønster på, hvad det er, der gør dig stresset. Skriv ned, hvad der forårsagede din stress. Hvis du er usikker, så kom med dit bedste gæt. Skriv også ned, hvordan det fik dig til at føle, hvordan du reagerede og hvad du gjorde for at få det bedre.

Du har sikkert nogle vaner i forbindelse med stress, som måske ikke er så hensigtsmæssige. Det kan være rygning, alkohol, for meget og for lidt søvn etc. Prøv at være opmærksom på at erstatte dem med noget andet, som er bedre for dig.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *